آزمایشگاه ها

 


آزمایشگاه عمران




هیوا نعمانی
مسئول آزمایشگاه عمران 
پست الکترونیکی:hiva182@gmail.com
تلفن:

 




 

مجموعه آزمايشگاههاي مهندسي عمران علاوه بر ارائه خدمات مهندسي، پژوهشي و انجام پايان نامه هاي دانشجويي، تعدادي از دروس دوره هاي کارشناسي را برگزار مي‌نمايد. اين دروس عبارتند از:

1- درس آزمايشگاه مکانيک خاک دوره کارشناسي 

- معرفی درس:
آزمايشگاه مکانيک خاک يکی از مهم­ترين دروس آزمايشگاهی در دوره کارشناسی می­باشد. در اين درس دانشجويان دوره ليسانس پس از گذراندن درس مکانيک خاک به طور عملی با اغلب آزمايشات معمول در مهندسی خاک و پی آشنا می­گردند. آزمايشگاه خاک دانشگاه آزاد سقز از بدو تاسيس عهده­دار آموزش اين درس در برنامه آموزشی بوده و در هر نيمسال تحصيلی در گروه­های متعدد اقدام به تربيت مهندسان آينده کشور می­نمايد. اهم آزمايشاتی که در طول يک ترم تحصيلی به دانشجويان آموزش داده می­شود در زير آمده است.
- سرفصل های درس:
- آزمايش تعيين درصد رطوبت خاک­ها
- آزمايش دانه­بندی و تعيين چگالی جامد خاک­ها
- آزمايش تعيين حدود اتربرگ
- آزمايش هم ارز ماسه
- آزمايش تراکم
- آزمايش نشانه باربری کاليفرنيا CBR
- آزمايش تحکيم
- آزمايش برش مستقيم
- آزمايش سه­محوری  
2- درس آزمایشگاه مقاومت مصالح دوره کارشناسی
مقاومت مصالح از دروس اصلی رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی عمران می باشد. در آزمایشگاه مقاومت مصالح گروه مهندسی عمران دانشگاه آزاد سقز، دانشجویان با مباحث مهم و اساسی این درس شامل تنش، کرنش، پیچش، ضربه، سختی و کمانش آشنا می شوند. برخی از آزمایشهای قابل انجام در این آزمایشگاه عبارتند از:
تحقیق معادله منحنی تغییر شکل تیرها
تعیین ضریب ارتجاعی مصالح یک تیر 
آزمایش پیچش (برای تعیین مدول برشی مصالح)
کمانش ستونها 
تعیین مرکز برش ناودانی 
خمش نامتقارن تیرها 
خط تأثیرهای تیر ساده   
 3- درس آزمایشگاه تکنولوژی بتن دوره کارشناسی
فهرست اهم عناوین آزمایشهایی که دانشجویان دوره کارشناسی مهندسی عمران در این آزمایشگاه می‌توانند انجام دهند بشرح ذیل است:
این مجموعه دارای امکانات:
تعیین منحنی دانه‌بندی سنگدانه‌ها در آزمایشگاه و کارگاه
تعیین وزن مخصوص، جذب آب و رطوبت نسبی
تعیین جرم مخصوص دانه‌ای و انبوهی سیمان
تعیین زمان گیرش سیمان به وسیله سوزن ویکات
ارزش ضربه ای - میزان مقاومت سنگدانه‌ها در برابر ضربه
تعیین مقاومت فشلری ملات ماسه استاندارد سیمان پرتلند
تعیین و مقایسه مقاومت فشاری و کششی بتن - انواع نمونه‌های بتنی آزمایشگاهی، آشنایی با مفاهیم کارایی و روانی بتن، تعیین اسلامپ
عمل‌آوری بتن و ارتباط آن با نسبت آب به سیمان، تعیین ضریب تراکم
اندازه‌گیری میزان حباب هوای موجود در بتن تازه، چگونگی تهیه بتن با مواد هواساز
انواع آزمایش‌های غیر مخرب
آزمایش بتن بوسیله چکش اشمیت
انتخاب نسبت‌های مخلوط بتن (طرح مخلوط)، روش‌های استاندارد انگلستان و امریکا
 4- درس آزمایشگاه هیدرولیک و سیالات دوره کارشناسی
این آزمایشگاه دارای دستگاه ها و تجهیزات مدرن در جهت کلیه مباحث مهندسی آب می باشد.تجهیزات این آزمایشگاه در زمینه ی  مباحث بنیادی مکانیک سیالات ،جریان در مجاری تحت فشار و کانال های روباز  و دارای فلوم های شیب پذیر و بستر متحرک جهت بررسی پدیده های هیدرولیکی در کانال های روباز و سازه های هیدرولیکی می باشد. 
 آزمایش ايجاد جريان سيال در تجهيزات آزمايشگاه سيالات
آزمایش اندازه گيري دبي آب
آزمایش كنترل دقيق دبي آب
آزمایش به گردش درآوردن آب در گستره وسيعي از آزمايشات
آزمایش فشار هیدرواستاتیک
مشاهده پدیده ضربه قوچ داخل لوله
بررسی امواج پدیده ضربه قوچ براي سیال تراکم ناپذیر در شیرآلات و داخل لولهها
چگونگی استفاده از مخزن ضربه گیر )لوله تعادل( جهت کاهش اثرات ضربه قوچ
بررسی پدیده ضربه قوچ براي سیال تراکم ناپذیر داخل لوله
رسم منحنی تغییرات فشار بر حسب دبی جریان
اندازهگیری جریان در مجاری روباز
آزمایش افت فشار در لوله ها و اتصالات
فلوم آموزشی شیب پذیر چند منظوره

 





آزمایشگاه برق

 


 
حامد احمدی 
مسئول آزمایشگاه برق
پست الکترونیکی:h.ahmadi.iau@gmail.com
تلفن:







آزمایشگاه :الکترونیک
          این مجموعه آزمایشگاهی شامل انواع منابع AC و DC، مولتی متر، اسیلسکوپ، انواع قطعات الکترونیکی (مقاومت، خازن،  سلف، انواع IC ، دیود، تریستور و ...) ، کیت های آزمایشگاهی می باشد. که این مجموعه توانایی پوشش سرفصل آزمایشگاه های مدارات الکتریکی و اندازه گیری، الکترونیک، الکترونیک صنعتی و مبانی دیجیتال را دار می باشد.
 
 
آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی
         این مجموعه آزمایشگاهی شامل ست ماشین AC و DC ، موتورهای تکفاز و سه فاز القایی و همچنین اتوترانس  می باشد، که  توانایی پوشش سر فصل آموزشی (آشنایی با نحوه عملکرد انواع موتورهای DC وانواع موتورهای تکفاز و سه فاز القایی وهمچنین انواع ترانسفورماتورهای تکفاز و سه فاز) را دارد و قادر به انجام ازمایش ها با کمترین خطا می باشد.

 


 


آزمایشگاه گروه مکانیک



رزگار معماری 
مسئول آزمایشگاههای گروه مکانیک
تلفن مستقیم: 36247931-087 - 36244751-087 داخلی 120
پست الکترونیکی:razgar.memari@gmail.com

 







آزمایشگاه مکانیک سیالات
۱-دستگاه ونتوری متر
۲-دستگاه افت فشار اصطکاکی در لوله مستقیم
۳-چرخ یا توربین پلتون
۴-بستن پمپ به صورت سری و موازی
۵-نیروی برخورد جت آب(water jet)
۶-فشارسنج بوردون
۷-پنل لوله کشی و محاسبه افت فشار متناظر در آن
۸-دستگاه آزمایش رینولدز
۹-محاسبه نیروی وارد بر جسم غوطه ور مسطح توسط سیال تراکم ناپذیر(استاتیک سیالات)
۱۰-میز هیدرولیکی
آزمایشگاه انتقال حرارت
۱-مبدل حرارتی لوله ای یا موازی
۲-مبدل حرارتی جریان گذرا
۳-دستگاه انتقال حراتی هدایتی(conduction)
۴-دستگاه انتقال حرارتی جابجایی(convection)
۵-دستگاه انتقال حرارتی تشعشعی(radiation)
۶- دستگاه انتقال حرارت هدایت جریان گذرا
آزمایشگاه ترمودینامیک
۱-دستگاه احتراق داخلی دیزلی
۲-دستگاه احتراق داخلی بنزینی
۳-دیگ مارست
۴-سیکل ترکیبی پمپ حرارتی و یخچال
۵-برج خنک کن
۶-دستگاه تبرید
 
 
آزمایشگاه مقاومت مصالح
1 – دستگاه تست کشش
2 – دستگاه تست ضربه
3 – دستگاه تست خمش
4 -  آزمایش ضربه آیزود و شارپی در دماهای مختلف 
5 -  اندازه گیری تنش و تغییر طول نسبی بوسیله كرنش سنج
 
آزمایشگاه هیدرولیک و پنوماتیک
این مجموعه با داشتن دو مجموعه کارگاهی هیدرولیک و الکتروهیدرولیک مبانی درس هیدرولیک و هیدرولیک ماشین سنگین را به دانشجویان آموزش میدهد
انواع سیلندرها و شیرها ی مختلف با کوپلینگ سریع در این مجموعه وجود دارد .




 


آزمایشگاه تربیت بدنی




سوران حیدری
مسئول آزمایشگاه تربیت بدنی
شماره تماس:۰۸۷۳۶۲۴۷۹۹۹
پست الکترونیکی:heidari@iausaghez.ac.ir

 

 

 




ورزش منظم يك راهبرد مهم حفظ سلامتي در كودكان و نوجوانان است. ورزش كنترل وزن را تسهيل مي كند، به افزايش استحكام استخوان ها كمك مي نمايد و عوامل خطرساز قلبي عروقي را بهبود مي بخشد. سلامت رواني نيز ممكن است ارتقا يابد. كودكي فعال مي تواند پايه و اساس آمادگي جسماني در طول عمر باشد. آيا پرداختن به رشته هاي ورزشي مختلف اثر خاصي بر رشد و بلوغ كودكان و نوجوانان دارد يا خير؟ رشد قدي و وزني: شركت در فعاليت هاي ورزشي و تمرين شديد اثر واضحي بر روي رشد قد و سرعت رشد آن (ميزان افزايش قد در سال) در كودكان و نوجوانان سالم و داراي تغذيه مناسب به جاي نميگذارد. به جز چند مورد استثنا معدود. ورزشكاران هر دو جنس در تعدادي از ورزشها. به طور متوسط قدهاي معادل يا بيشتر از افراد غير ورزشكار دارند. بر عكس قد. وزن بدن مي تواند با انجام تمرين منظم ورزشي تحت تاثير قرار گرفته، مطالعات انجام شده بر روي تركيب بدن عموما وزن بدن را به دو جز لخم (بدون  چربي) و چربي تقسيم مي نمايند. تمرين با كاهش چاقي در هر دو جنس و گاهي با افزايش توده بدون چربي. به خصوص در پسرها همراه است. تمرين و بافتهاي ويژه: نسوج استخواني (اسكلتي). عضلاني و چربي سه جز اصلي تركيب بدني هستند. فعاليت فيزيكي و تمرين منظم در دوران كودكي و نوجواني با افزايش محتواي مواد معدني و جرم استخوان همراه است. اثرات سودمند بيشتر در فعاليت‌هاي متحمل وزن نظير دو و ميداني. فوتبال و ژيمناستيك نمايان مي شوند تا فعاليت هاي غير متحمل وزن (مثل شنا). محتواي ماده معدني استخوان كه در طي دوران كودكي و نوجواني بدست مي آيد. معرف خوبي از محتواي ماده معدني استخوان در دوران بزرگسالي است. در مورد عضله، در پسران نوجوان برنامه هاي مقاومتي نظير تمرين با وزنه با هيپرتروفي همراه مي باشد و ممكن است در پسران پيش از دوران نوجواني و در دختران و يا در ساير اشكال تمريني رخ ندهد يا ميزان آن كمتر باشد. مدرك محكمي وجود ندارد كه نشان دهد توزيع تارهاي عضلاني در كودكان و نوجوانان در اثر تمرين تغيير مي كند. ورزشكاران فعال كودك و نوجوان عموما ضخامت چين پوستي كمتري در قياس با ساير افراد دارد. بلوغ بيولوژيك كودكان ونوجوانان از سه منظر مورد توجه قرار ميگيرد: اسكلتي.جنسي و پيكري (سوماتيك). تمرين منظم ورزشي اثري بر روي بلوغ اسكلتي ندارد. مطالعات طولي كوتاه مدت بر روي پسران و دختران در ورزش هاي گوناگون نشان دهنده ميزان مشابهي از بلوغ اسكلتي چه در ورزشكاران و چه در افراد غير ورزشكار هستند. يعني بلوغ اسكلتي همگام با سن تقويمي كودك پيشروي مي كند. از نقطه نظر بلوغ پيكري، تمرين ورزشي هيچ اثري بر روي زمان حداكثر رشد و ميزان رشد قدي به هنگام جهش رشدي نوجواني در پسران و دختران ندارددر مورد بلوغ جنسي نيز مطالعات طولي محدود نشان مي دهند كه فعاليت ورزشي يا تمرين اثري بر روي زمان و پيشروي رشد پستان ها، اندام تناسلي و مو در پسران و دختران ندارد. اغلب بحث هاي مطروحه پيرامون اثر احتمالي تمرين بر روي بلوغ جنسي بر تاخير وقوع منارك متمركز است كه اغلب در ورزشكاران مشاهده مي شود. متاسفانه مطالعات انجام شده بر روي ورزشكار به طور معمول ساير عوامل شناخته شده موثر بر منارك را لحاظ ننموده اند. بر اساس اطلاعاتي كه در دسترس هستند. تمرين شديد ورزشي در اكثريت عمده ورزشكاران جوان اثر منفي بر روي فرآيندهاي رشد و بلوغ به جاي نمي گذارد. در تعداد معدودي از ورزشكاران جوان كه دچار مشكلاتي در ارتباط با رشد و بلوغ هستند، عواملي غير از تمرين فيزيكي (نظير تغذيه نامناسب و ...) را بايد به دقت مورد  كنكاش قرار داد.
 
به طور کلی، ورزش، بدن را در روند طبیعی طبیعت انسان قرار می دهد و باعث تکامل روانی و جسمانی اش می شود. به همین دلیل باید با توجه به فرآیند رشد، نمو و تکامل ورزش های مربوطه را نیز انجام دهیم. سازمان ورزش آمریکا در این باره دستورالعملی منتشر کرده که به آن اشاره می کنیم.
* شنا: اولین رشته ورزشی که می توان شروع کرد، شناست. این رشته ورزشی محدودیت سنی ندارد. حتی می توان در همان اوایل تولد نیز ورزش شنا را آغاز کرد که البته مستلزم استخر و مربی مخصوص نوزادان است. اما چرا این رشته بهترین رشته برای این رده سنی است؟ چون نوزاد و کودک احساس امنیت و آشنایی می کند. نوزاد در رحم ما در در کیسه آبی زندگی کرده و حالا آن محیط با فضای بیشتر برای او شبیه سازی می شود و می تواند با تکان دادن اندام خود در آب عضلاتش را تقویت کند.
* ژیمناستیک: پس از ۸ سالگی کودک می تواند ورزش ژیمناستیک را شروع کند. این ورزش موجب افزایش انعطاف بدنی و قوای جسمانی کودک می شود. همچنین به علت پرش ها و فرود هایی که در این رشته وجود دارد، صفحات رشدی وی تحریک می شود و موجب رشد قدی خوبی خواهدشد.
* ورزش های دیگر: از سنین ۱۰  تا ۱۵ سال رشته های والیبال، بسکتبال و هندبال نیز ورزش های مناسبی هستند و پس از ۱۵ سالگی رشته هایی مانند فوتبال، رشته های رزمی، رشته های راکتی و ورزش های دیگر را می توان شروع کرد.
 
تاثیر ورزش بر صفحات رشد
ورزش باعث وارد آمدن فشارهایی بر بدن می شود که این فشارها روی صفحات رشدی اثر می گذارند. اگر این فشارها شدید نباشد، باعث تحریک صفحات رشدی و رشد بهتر استخوان در نتیجه افزایش قد می شود ولی اگر این فشارها بیش از حد باشد، موجب تخریب صفحات رشدی و بسته شدن این صفحات خواهدشد. بنابراین فرد رشد نخواهد کرد، نه اینکه قدش کوتاه شود.
 برای مثل، اگر قد نوجوانی ۱۵۰ سانتی متر است و دچار تخریب صفحات رشدی شده، قد او به ۱۴۹ سانتی متر کاهش نمی یابد بلکه در همان ۱۵۰ سانتی متر باقی خواهدماند و دیگر رشد نخواهدکرد. البته این موضوع تا سن ۱۸ تا ۲۰ سالگی صادق است و پس از این سن صفحات رشدی به حداکثر رشد خود می رسند و دیگر رشدی نخواهند داشت.